Att mönstra på

Lider av en fruktansvärd rastlöshet och gud va jag känner igen mig, några gånger om året får jag för mig att man borde rycka upp pålarna, ty dom har fan stått för länge på samma ställe. Varje gång lite starkare urge. Till sjöss!

Men nehej, det krävs utbildning för att gå till sjöss nuförtiden, what the fuck!? Min romantiserade bild av att mönstra på, som en sista utväg för desperata människor vars liv på land missat ett par avgångar eller krashlandat, försvinner sakteligen när jag scrollar igenom hemsida efter hemsida: Fiskeflottan, handelsflottan, you name it, doors closed. Jag överväger att hoppa på en fyraårig utbildning till sjökapten i Kalmar bara för att bryta deadlocken, mysig stad ju och jag gillar ju pennalism. Imorgon ska jag ringa till deras studievägledare och skrika att jag vill förändra mitt liv!

Men ändå, tänk er att stå i sydväst, röka pipa och nynna Tom Waits-texter all day long, ev brottas lite med jättebläckfiskar och bli inblandad i knivslagsmål on occasion. Mmmm, romantiserad världsbild, what would I do without you? Dom enkla utvägarna stängs en efter en i 50%-målet och rationaliseringarnas kölvatten, men vi rastlösa då, vad ska vi göra?

Kanske blir det semester till Istanbul som plåster på såren, man kan ju alltid bli headhuntad av nåt konsulat eller så, alternativt kapa skepp i Bosporen.

”Starving in the belly, starving in the belly, starving in the belly of a whale!”

————————————————————————————

Köpenhamn är fortfarande hett hos Konflikt och var annars liksom? Olle och Petter diskuterar vidare. Syrran kommenterar migrationspolitiken och Red Metal går in i studion.

Intressant? Andra bloggar om: , , , , , , , ,


About this entry