Bokkonflikt och Preusseri

Petter har utmanat mig liksom resten av Konfliktkollektivet på bok. Man är ju fan inte den som är den, så nu kör vi.

På rean har jag köpt:

Nada. Men strax innan köpte jag ”Preussiska Anarkister – Ernst Jynger och hans krets under Weimarrepublikens krisår” för att göra en nyläsning av den. Förra gången jag läste den, våren 2005, var det mest av nyfikenhet inför den ”radikalkonservativa” strömningen på 20- och 30-talet. Här i bloggosfären har jag sedermera lärt mig att många antikapitalister gör intressanta tolkningar av karln och naturligtvis tvingades jag till att ge mig i kast med den ånyo. Jag är inte färdig, men det finns helt klart ett par aspekter av hans tankegångar som fascinerar mig, men då gör jag en generös tolkning och bortser från sånt som uppenbart signalerar ohämmad elitism eller omskriven fascism.

Centrala verk i mina yngre dar (med vilket jag menar 20-23årsåldern):

  • John Pilger – Den dolda dagordningen
  • Milan Rai – Noam Chomsky, en politisk biografi
  • Mikael Nyberg – Kapitalet.se
  • Hunter S Thompson – Fear and Loathing: On the Campaign Trail

Och ännu yngre (med vilket jag menar 17-19):

  • Robert Nozick – Anarki, Stat och Utopi

Centrala verk i dagsläget:

Svårare att svara på, definitivt. Läser allt färre böcker som inte är kurslitteratur, finns inte tid speciellt ofta och det jag läst på senare tid förtjänar inte etiketten ”centrala verk”. Om jag krystar fram ett par så blir det:

  • Carl von Clausewitz – Om Kriget
  • Sun Tzu – Krigskonsten

Båda för att dom gett mig mycket på ett personligt plan och i min politiska praktik.

  • Isaac Asimov – I, Robot
  • Salman Rushdie – Satansverserna

Den senare läste jag för riktigt länge sen och därför kvalificerar den inte riktigt, dock är den fortfarande min favoritroman alla kategorier. För politisk teori läser jag gärna riff-raff även om jag tycker att mycket inte berör mig så finns det riktiga juveler därimellan, särskilt när redaktionsmedlemmarna själva skriver (till skillnad från när dom publicerar glömda Bordigatexter och annat astråkigt).

—————————————————————————————-

Syrran och Red Metal svarar också på bokutmaningen (Syrran med den skitsnygga inläggstiteln ”Konfliktad bokutmaning”) och Undertäcket går i bloggstrejk pga Köpenhamn och bristande infrastruktur. Konflikten lever.

Intressant? Andra bloggar om: , , , , , , ,


About this entry